Jul 7, 2012

Tech Tips an Route

Clogging Along...

Eftersom jag Solo klättrar en hel del så är det ofrånkomligt att komma in på clogging.

Dvs när replängden är ledd, man firar ner och ska sen rensa replängden. Det finns då två sätt att göra det på. Repklättra, jumarera, eller clogga. Och då klättra replängden igen. Beroende på hur hård turen är så brukar jag kombinera dessa två. Ibland är det kul att klättra om replängden utan risk för fall medan ibland så är det så lång och hård tur att jag vill spara mig för nästa replängd. Liksom, ibland är det lättare att klättra än att jumarera...det varierar alltså. Det är det jag vill komma till!

 

Petzl Shunt, lite omodern kanske?

Smidigaste sättet att clogga då? Jag har testat ett flertal varianter sista och kommit fram till några bra och några sämre. Till att börja med så ska påtalas att clogging på ett enkelt rep med endast en repklämma eller liknande är utsatt för viss risk. Gör du fel eller tingesten går sönder så är det fara för liv. Därför rekommenderas alltid att ha ett backup rep med öglor som man med jämna mellanrum kopplar in en låskarbin till selen, arbetsöglan då.


 

Petzls gamla Shunt, har förespråkats ibland. Dock tycker jag personligen att den är kass. Och inget att rekommendera numera. Det andra inarbetade alternativet är en hederlig Jumar eller ascender. Funkar egentligen bra, behöver dock kombineras med bröstsele eller en Parisienne baudrier alltid. Kanske inget större problem, men ändå.

Power nap an route, nog så viktigt att få till...

Det jag använt fram till dess jag börjat fundera på nått bättre alternativt var Petzl Minitraxion. Den är följsam, glider bra med på repet och känns trygg, tänderna till trots...!

Dock måste jag då ha en extra grej med som förvisso väger lite men ändå.

Motsatsen är då en mindre repklämma typ Duck från Kong. Superliten och tajt. Dock inte godkänd officiellt för detta, och sanning att säga funkar inte helt lysande heller. Så den användes bara ett fåtal ggr innan den avvecklades i det sammanhanget.

 

Det som jag tidigare testat har varit en annan Petzl, nämligen Gri Gri, men...sådär. Fördelen är att det går att fira av rakt av igen utan att laborera med nån firnings broms. Men så började jag använda och säkra med Trango Cinch och hoppsan, en bra grej att clogga med också kanske. Lite lättare och följsammare är kollegan Grigri.

 
Idag testade jag så att bara använda min Soloist, Rock Exotica, då den ändå alltid är med när jag rep solo klättrar...Visade sig vara högst användbar och den har dessutom inga vassa tänder som riskerar trasa repet. Lite hjärn fysik bara hur man kopplar den för clogging, motsatt till hur den används för att leda med så måste repet nu löpa andra hållet. Återigen, ingen kärnfysik, bara att tänka till en gång extra liksom.

Soloisten kopplad för clogging, repet ska löpa andra hållet genom låsmekanismen.
Kräver även en lite större tyngd i botten för att löpa smidigt.
 

En annan grej då att fundera över för att hålla nere vikt och antal prylar är hur man bäst tar sig ner på repet, dvs att fira. Har du cloggat upp på en Cinch så är det ju fint att inte behöva ha nått annat att fira med. Men, alla dessa klarar ju bara enkelt rep än så länge i vart fall...

Att lösa detta då går att göra på ett par sätt

Firning på enkelt rep

Det ena är att helt enkelt vara inknuten i selen i ena ändan repet och fira sig ner på motsatt ände av ankaret. Repet löper då dubbelt genom fästpunkten och glider med allteftersom man firar sig ner. Enkelt och smidigt. Enda nackdelen är att belastningen ökar på ankaret och att repet om det ligger över en kant skavs en del. Fast så blir det ju om man blir nerfirad på topprep också. Men ändå en baksida.

 

Alternativet annars är att göra en STOR knut på ena sidan av den punkt som repet är tredd genom och sen fira på den andra.

En STOR knut som garanterat låser mot ringen, observera att jag inte trätt repet genom karbinen utan genom ringen i detta fallet.


Firning på HMS knut med enkelt rep, alt. använd en Grigri eller Cinch

Sen är det bara att fira ner på enkelt rep. Observera att:

1/ Knuten måste vara väl åtdragen och stor nog att inte lösas upp eller kunna glida genom. Ingen kvant fysik precis men ändock!

2/ Trä repet som ska dras i genom ringen framifrån, så det i det inte riskerar att lösa sig själv mot klippan. Gäller speciellt om det är långa firningar på blöta rep.

/ The End

 

 

No comments:

Post a Comment